Forældresamtaler

Forældresamarbejde

Vi vil gerne via dialog og samvær være med til at forbinde barnets to verdener: Hjem og Børnehus. Et nuanceret kendskab til barnets hverdag i Børnehuset - herunder kendskabet til de relationer barnet indgår i, er en forudsætning for, at forældre kan føle sig trygge ved barnets liv væk fra hjemmet. Vi prioriterer derfor også indkøring af nye børn meget højt (se praktisk info). Vi ser at vores målrettede forældresamtaler giver et godt fundament for det daglige samarbejde.

Vi holder forældresamtaler mindst en gang om året, hvor vi tager udgangspunkt i KIB - Hjernen og Hjertet, hvor der en gang om året bliver lavet en dialogprofil på det enkelte barn. Derudover laver vi en sprogvurdering ved 3 - og 5 år, samt en motorikvurdering ved 16 måneder og når barnet fylder 4 år.

Modtagelsessamtale

Vi inviterer til modtagelsessamtale, hvor en pædagog fra barnets stue mødes med en eller begge forældre før barnet starter i Børnehuset. På mødet udveksles information om barnet, familen og Børnehuset.

Indkøringssamtale

1-4 måneder efter barnets start i Børnehuset holdes indkøringssamtale. Formålet er at få talt om, hvordan den første tid er gået, og om der er områder, hvor der skal gøres en ekstra indsats.

Overflytningssamtale

Når børn skifter fra en stue til en anden, holder vi overflytningssamtale. Forældrene samt en pædagog fra den stue barnet fraflytter og en pædagog fra den stue barnet skal gå på, holder forældresamtale inden overflytningen. Der gøres status over barnets trivsel, så stuen der skal modtage barnet, kender barnets stærke og svage sider og hvad barnet er optaget af lige nu.

Ved 5-års samtalen har vi fokus på at gøre status før skolestart. Igen tager vi udgangspunkt i "KIB". Vi sætter fokus på de områder barnet skal øve sig på.

Forældresamtaler med stuens uddannede pædagoger sker på baggrund af daglige iagttagelser af barnets sprog, motorik, følelsesmæssig udvikling, selvforvaltning og socialt samspil med de andre børn. Når der er særlige behov for at afholde ekstra samtaler, aftales dette naturligvis.

Jeanet, der er leder i Børnehuset, er ikke tilknyttet en stue, men er bekendt med det daglige arbejde på stuerne og deltager jævnligt i forældresamtaler. I er altid velkommen på kontoret til en uformel snak om stort og småt. Jeanet træffes også på mail jebs@gentofte.dk eller på telefon 29 21 06 61.